Friday, June 12, 2009

PAS selepas 6 jun 2009... PUPUS??

PAS selepas 6 jun 2009 – Pas Ulamak Tganu (PASUT), atau PasTi Umno (PASTU), atau Parti Ulamak Pro Umno Semalaysia (PUPUS)?????
2)
Alangkah ajaibnya perihal golongan pro-ulama sekarang yang menerima umno sebagai sahabat dan tidak lagi sebagai musuh dan sasaran perjuangan. Jadi, kemana pula hala perjuangan Pas pro-ulama ini? Jika gulingkan umno dan kerajaan BNnya bukan lagi matlamat perjuangan, jadi apa pula relevan kewujudan Pas hari ini?
3)
Kata Pas dulu Umno adalah parti haram (disisi agama) kerana dia menolak agama sebagai dasar pemerintahan dan didalamnya biak segala kemungkaran.
Mari kita gambarkan se-ekor khinzir binatang yg haram, bukan sahaja ekornya, bulunya, kulit, daging, tulang, bahkan gigi putihnya yg segak dipandang juga haram sifatnya. Disembelih pun tetap Haram juga semua termasuk isiperutnya.

Pas pula Halal Suci dan Murni.. mari kita bayang sebagair lembu korban Idiladha, alangkan besar pahala dan nikamatnya. Tetapi sewaktu melapah didapati telinganya begitu serupa dengan khinzir, warna kulitnya, corak bulunya, bau, bahkan DNAnya sahlah khinzir (baka kacukan Lembi @ Khinbu rupanya). Jadi, haruskah dibuang telinganya? Bagaimana pula kepala yg bergantungnya telinga? Dibuang kepala? Apapula rupa lembu sembelihan tanpa kepala? Atau dibiar dan dikhundurikan saja semua? Lembu itu rezeki! Tapi lembu bukan seekor.. mengapa tidak kita sembelih sahaja lembu Kelantan yang khabarnya baka tulin bukan kacukan..
4)
Kebobrokan politik pro-ulama Pas bukan sahaja merosak dan memecah belahkan ahli Pas, malah menghakis kepercayaan pengundi Pas. Harus di ingat ahli Pas menentukan barisan kepimpinan dimuktamar hanya sebahagian kecil dari pengundi Pas yang datang dari berbagai golongan masyarakat, merekalah yg menentukan survival Pas di PRU nanti. Apakah Pas akan menunggu mesej mereka pada PRU nanti untuk menilai perpektif umum terhadap Pas sebagai dominan kerajaan rakyat baru nanti..

Pimpinan pro-ulama walaupun menguasai Pas Pusat tetapi tidak menguasai geografi pengundi PRU Pas, pengaruh mereka dominan hanya dikawasan tengah Terengganu, kurang berpengaruh di Kemaman dan Besut, manakala diluar Terengganu mereka hanya berpengaruh disebahagian Selangor dan Wilayah. Mereka tidak boleh mentafsirkan pengaruh mereka kepada perwakilan dan cawangan Pas adalah sama pada pengundi Pas, tidak mungkin sama! PRU bukan Muktamar!

Tanggal 6 june 09, menandakan secara rasmi kerosakan imej kepimpinan ulama yang nodanya terpalit pada semua ulama tulin Pas. Hilang kerpercayaan dan hormat pada segelintir kepimpinan ulama Pas akan menyebabkan lebih banyak serangan selepas ini yg setiap satunya akan menghakis kepercayaan ramai pada Pas dan bebannya terpaksa digalas oleh pejuang tulin Pas Khususnya Tgna, Ustaz Azizan dan lain-lain. Inilah yang diusahakan selama ini oleh strategis umno dan proksinya didalam Pas.

Pas tidak bolih berharap isu ini akan dilupakan sebagaimana isu-isu di Terengganu, melupakan dan terlupa adalah dua perkara berbeza. Pengundi ‘melupakan’ tapi tidak pernah ‘lupa’ apa lagi untuk berpatahbalik setelah beberapa generasi kita sudah terlalu hampir untuk menumbangkan Umno.

Jadi, apa penyelesaiannya sekarang sebelum Pas dilupakan? Hanya ada tiga cara, 1.kepimpinan pro-ulama harus menyatakan keinsafan dan kembali kepada hasrat rakyat yg menjadi teras perjuangan Pas – perkara yg paling mustahil terjadi dengan model kepimpinan pro-ulama sekarang. 2.menukarganti kepimpinan sekarang – juga tidak mungkin berlaku selagi kepimpinan ulama tulin kita terlalu berlembut menjaga maruah institusi ulama dan maruah Pas sebagai parti agama melebihi kepentingan umum dan kebenaran agama. 3.berpecah, bercerai, berpisah – ubat yg paling pahit dan akan dianggap pendapat kurang ajar bagi sesetengah pendokong Pas, tetapi rasionalnya ia adalah fitrah alam, sejarah pernah berlaku dan akan terus berlaku.

Pilihan ini walaupun amat buruk tetapi adalah lebih baik dari kerosakan berpanjangan yg akhirnya menjadikan Pas parti tidak berwibawa... kita tidak boleh selamanya bergantung kepada Tuan Guru Nik Aziz kerana tiba masanya kita harus mengakui Allah lebih mengasihi beliau dari kita…
6)
Sebagai pemimpin golongan pro-ulama presiden Pas bukan sahaja dipertikai kerana isu-isu berkaitan umno, bahkan kerana sejarah kewibawaan kepimpinannya yg agak lemah dan dikatakan hanya bergantung kepada kedudukan beliau sebagai ulama Pas dan momemtum politik ekstrimist agama pada zaman awal kebangkitan beliau, bukan dari kobolehan kepimpinan beliau untuk kekal sebagai pemimpin tertinggi Pas, antara kelemahan beliau adalah:

1. Sering menimbul isu-isu sensitif yg penuh konflik dan akhirnya membiarkan tergantung tanpa bertanggungjawaban terhadap isu-isu tersebut, khususnya hal-hal yang melibatkan hukum dan kepentingan umum, contohnya isu muzakarah, UG, assobiyah melayu, isu penyalahangunaan wang zakat di Terengganu dan lain-lain.

2. Membiarkan beliau sedari awal kebangkitan dikelilingi oleh orang2 yg diketahui kurang cerdek untuk membentul lapisan sahabat @ kroni sebagai perisai. Sahabat2 ini tidak berwibawa sebagai pemimpin dan hanya menumpang jubah ulama beliau dan dikatakan mendominasi Pas hanya kerana sokongan beliau, senioriti, make-up ala ulama dan stregist politik ala umno. Kroni-kroni ini menguasai segenap sudut penting Pas termasuklah akhbar lidah rasmi Pas dan dewan ulama. Dimana-mana kroni-kroni ini telah mewujudkan pelapis-pelapis dan aktivis-aktivis muda samada setara dengan mereka ataupun lebih teruk dari mereka sehingga terhasilnya golongan pro-ulama pada hari ini yg meninggalkan rasional perjuangan Pas.

3. Gagal mengengkang kerakusan kroni2 beliau membuat keuntungan malah membela tindak tanduk mereka dalam konflik melibat kepentingan umum, contohnya membela dan memperemehkan isu penyalahangunaan wang zakat oleh pemimpin bawahan beliau sewaktu beliau memerintah Terengganu, 1999-2004.

4. Gagal meredakan isu-isu dan konflik yg timbul dalam Pas sedang sebagai pemimpin tertinggi beliau bertanggungjawab dan mampu melakukan.

5. Gagal berperanan sebagai pemimpin utama masyarakat yg neutral dan prihatin sesuai fungsi beliau sebagai pemimpin ulama dalam menangani isu-isu umum yg rakyat malaysia amat berharap pendapat peribadi beliau sebagai pendapat yg adil dari pemimpin bukan kerajaan. Contohnya isu anwar, isu penderaan pemuda India dalam tahanan polis, isu ayam halal dan sebagainya.

6. Selain dari hal-hal politik dan draft hudud beliau tidak mampu sebagai pemikir atau menggerakkan pemikir Pas untuk menangani isu-isu penting lain seperti, draft sistem kewangan islam, perekonomian islam kususnya industri makanan halal yg mana modelnya telah dilaksanakan dengan jayanya oleh al-arqam, sistem kontrak islam dll.
Apakah semuanya akan dipikir dan digerakkan selepas Pas memerintah negara? Bila?

7. banyak lagi kegagalan beliau tetapi yang paling besar adalah gagal meletakkan diri beliau sebagai PEMIMPIN UMUM RAKYAT MALAYSIA YANG BERBAGAI BANGSA DAN UGAMA yang benar-benar adil untuk semua sesuai sebagai pemimpin ulama BESAR!!!!

sam raspiut

No comments: