Thursday, June 4, 2009

PAS vs PAS - 03

6)
Memahami sekular harus memahami orientalis barat yg sudah lebih 200 tahun merancanakan sekular keatas umat islam. Memahaminya bukan sekadar faham agama suku politik suku itu sekular, kemudian mula menganggap orang lain sekular. Ia lebih dari itu, kerana kita telah dilahirkan didalam sistem sekular dan berkemungkinan mati juga dalam sistem sekular.

Menolak sekular bermakna kita harus memahami sejauh mana kehidupan kita dibelenggu dengan pemikiran dan pengamalan sekular. Memahami dan menolak pemikiran sekular adalah kewajiban walaupun setiap hari hidup kita bergelumang dengan sekular.

Sekular dalam kehidupan kita adalah berkenaan tahap penerimaan pemikiran dan idealisma sekular serta tahap penerimaan amalan atau sistem sekular itu sendiri. Masalahnya ada orang tidak pernah sedar mereka mengamal dan berfikiran sekular. Begitupun ada juga fikiran dan amalan kita yg dilihat sekular walaupun tiada kaitan dengan sekular.contohnya bila alim ulama kita melarang hal-hal politik diperdepatkan di masjid bagi menjaga keharmonian, tentu tidak sama sekali mereka ini berfahaman sekular yg memisahkan agama.

Membezakan Pas sebagai parti islam dan Pkr adalah parti sekular adalah sesuatu yg tidak wajar. Parti Pas yg di islamkan melalui Suruhanjaya Pendaftaran Pertubuhan pastinya lebih baik dari Pkr yg keahliannya terbuka untuk semua kaum, tetapi mengatakan orang islam ahli Pkr sekular dan menolak islam untuk dibandingkan dengan ahli pas yg berpendidikan agama adalah lebih tidak wajar. Mereka yg menubuhkan Pkr mempunyai keharusan membentuk Pkr sedemikian, apalagi Islam atau tidak seseorang itu bukan kerana parti , tetapi kerana amalan dan kefahamannya.

Menetapkan perbezaan jemaah seharus untuk menyatukan rentak perjuangan, bukan menilai tahap agama seseorang untuk memecahbelahkan perikatan.

7)
Parti Pas yg di islamkan melalui Suruhanjaya Pendaftaran Pertubuhan secara rasmi menjadi wadah perjuangan umat Islam. Matlamatnya utamanya satu, menjadi ganti kepada Umno yg sekular dan menolak agama. Umno yg berkuasa memerintah bukan sahaja menerima, mengamal dan membela sekular, bukan kerana tiada didakwah atau tidak berdaya menolak sekular tetapi kerana mereka cinta dan wala’ pada sekular dan pada segala yg datang dari bapa sekular mereka. Mereka adalah musuh dan sebab kepada keharusan perjuangan Pas. Tiada umno mungkin tiadalah Pas..

Memahami Pas sebagai parti, maka harus kita faham yg islam itu jemaah pendokong Pas, bukan Pas. Perjuangan islam Pas itu kerja pendokong Pas, Pas sebagai parti hanya sekadar nama. Kita tukar suka sama suka nama dengan Umno, orang umno dibawah label Pas tetap juga sekular kerana mereka pendokong sekular, jadi semua baik dan buruk parti bergantung kepada pemimpin dan orang dipimpin.

Pas sebagai parti adalah hasil dari sistem sekular, kerja politik yg kita perjuangkan juga kedah sekular, demokrasi dan pilihanraya yg mati-mati kita nak menang juga kaedah sekular, pemerintahan dan negara yg bakal diwarisi sekiranya menang PRU juga hasil sekular. Kita berdiri dan hidup diatas sistem sekular. Yang benar-benar tidak sekular hanyalah Islam serta harapan dan cita-cita untuk membebaskan diri dari sistem sekular, yg MUNGKIN tidak sekular adalah akhlak dan amalan budaya poltik Pas sebagai wadah Islam, yg MUNGKIN tidak sekular adalah amalan dan akhlak pemerintahan Pas kalau memerintah negeri dan negara. Untuk itu Pas perlu menang pilihanraya dan dilihat berwibawa. Itulah yg diharapkan pada permashuran “islam membawa perubahan”.

Pemimpin dan para ulama diyakini amat mengentahui hakikat ini, maka mereka tidak akan gopoh menuduh sesiapa sekular. Tetapi tidak dengan pengikut sesetengah pemimpin Pas, mereka mensekularkan sesiapa sahaja yg dianggap tidak wala’, sesetengah pemimpin samada anggap budaya ini remeh atau memang galakkan atas nama siasah kelicikan politik peribadi.

Memahami politik bermakna kita memahami pentingnya ‘pencapaian’, pencapaian seorang pejuang agama adalah kejayaan dan kepentingan jemaah. Manakala pencapaian seorang ahli politik tidak kiralah parti manapun adalah peningkatan kuasa dan habuan yg dicapai, diusahakan dan dinikmati secara pribadi.

Usaha mendekati umno adalah usaha merealisasikan ‘pencapaian’. Usaha membawa Pas untuk meng-unity kan perjuangan Pas terhadap sekular bersama umno pendokong sekular dilihat sebagai usaha memadamkan api perjuangan Pas. Maka sebarang usaha yg secara curang, diam dan tersembunyi untuk menghalang kemaraan perjuangan Pas menentang pemerintahan sekular adalah usaha dan sikap orang munafik.

Saya tidak perlu jadi ulama untuk mengulas hal ini, cukuplah dengan mendengar kitab dari ulama kampung, kita akan layak, kerana dari dulu sampai sekarang hukum dan sifat orang munafik tidak berubah.. Cuma dulu mereka duduk disamping Nabi s.a.w, tapi sekarang mereka duduk disamping presiden ulama pewaris nabi sebagai fraksi..!!!

sam raspiut

No comments: