Wednesday, June 3, 2009

PAS vs PAS - 02

3)
Presiden PAS, Dato' Seri Hj Abdul Hadi Awang dilaporkan menyifatkan 'PAS sebagai bahtera yang selamat' kepada seluruh rakyat Malaysia dan tiada keperluan pada bahtera lain termasuklah bahtera Umno. Beliau juga mendakwa sesiapa yang meninggalkan bantera pasti akan tenggelam.

Benar, analogi itu menunjukkan Pas hanyalah platform perjuangan yang relevansinya bolih dipertikaikan bila-bila masa, ada kekurangan dan kelemahan. ‘Bahtera selamat’ adalah satu penilaian kepada kepimpinan islam yg baik, bukannya kerana bahtera itu telah diIslamkan dengan baik, Sebaik manapun bahtera kalau saf kepimpinan lemah dan tidak memahami kekuatan dan kelemahan bahtera, di muara sungai Terengganu karamlah bahtera.

Sebagai parti yg ditubuh atas dasar privilege penganut islam yg membentuk kira-kira 50% penduduk negara ini, Pas tidak mungkin menang pilihanraya apalagi dengan memburukkan rakan PR sebagai sekular. Sekular hanyalah istilah merujuk kepada sejarah kesilapan umat islam berhadapan dengan orientalis barat, menuduh sesiapa sekular tidak menyelesaikan masalah. Menuduh sesiapa sekular umpama buktikan kelemahan ummah khususnya para ulama yg seharusnya membendumg sekular.

Pemimpin islam yg baik seharusnya mampu berfungsi dalam keadaan umat islam lemah dan minority. Presiden Pas gagal melihat 1430 tahun sejarah perjuangan Islam dan sejarah panjang perjuangan Pas Terengganu sendiri.

Sejarah Nabi s.a.w membuktikan Islam bangkit dalam keadaan yg lemah dikalangan hamba, belia dan orang yang tidak penting dalam masyarakat quraisyi Mekah dan kemudian memerintah Madinah sebagai pendatang yg minority. Akhirnya sewaktu empayar othmaniah yang dianggap hebat dan gemilang, pemerintahan islam jatuh tersungkur angkara keangkuhan pemimpin islam enggan menilai kelemahan dan memilih sekular sebagai penyelesaian.

Mengatakankan Pas ‘bahtera yg selamat’ dan menolak sekutu perjuangan juga angkuh, bahkan ‘bahtera selamat’ juga musuh hayalan. Presiden tidak bolih anggap survival Pas adalah wilayah kekuasaan peribadi beliau. Sebaik manapun ‘bahtera selamat’ penumpang tetap melihat destinasi nakhoda, kalau membawa kepada kehancuran rakyat lebih rela naik tongkang sahaja, apalagi bila drebar tongkang juga lebih mahir ilmu pelayarannya.

4)
Banyak pihak mengatakan tidak wajar menyalahkan presiden ekoran kekecohan dalam Pas kerana bukan kehendak beliau tetapi didalangi oleh pihak-pihak yg mendampingi beliau. Tetapi itulah gunanya presiden, untuk dipertanggungjawabkan pada segala keonaran didalam Pas, selayaknya sebagai nakhoda kapal!!

Mempunyai pengikut yg ingkar dan mendalangi beberapa siri keonaran yg memecah belahkan Pas menunjukkan kepimpinan yg lemah. Memulihkan imej beliau yg teruk tercemar akibat dalang-dalang ini adalah dengan melakukan pembersihan, kecuali beliau juga sebahagian dari skim dan pembersihan dilakukan hanya pada golongan penentang skim.

Bila Mustafa Ali muncul cuba menutup tirai persembahan UG, banyak pihak bertanya mengapa mesti Mustafa? apa peranannya Presiden? Mengapa bukan presiden yg menutup tirai? Siapa Mustafa? Adakah dia tuan punya proksi kuasa?

Hasilnya Mustafa Ali dilihat umpama promoter Don King pada kejuaraan WBF yang mana dilihat telah menaja Tuan presiden kita bertinju berlawan dengan penonton. Memang presiden hebat mampu melawan jutaan penyokong, tetapi Mustafa Ali lagi hebat kerana mampu mengheret Presiden Pas kegelanggang. Apapun keputusannya beliau telah menang!! Menang mengatasi presiden..

Dan sekarang dia dah dapat habuannya, maka selepas ini lagi banyak program reality politik korparat akan dilancarkan… makin kayo lah penerbitnya!!

5)
Kita tidak menolak peranan para pengikut tegar disekeliling pemimpin Pas, umum tahu tanpa mereka ini tidak akan kemana kehebatan pemimpin walaupun sebagus mana mereka. Tapi, rupa dan kredibiliti pengikut tegar ini akan menujukkan rupa pemimpin itu. Adalah penting pemimpin hebat dikelilingi oleh orang-orang hebat

Mengangkat bekas guru pencen atau seangkatan dengannya sebagai Tuan Penasihat, hanya menghasilkan keonaran seperti sekarang. Bukan menolak hak peranan ahli Pas, tetapi setiap orang harus mendapat peranan selayaknya. Seperti tukang kasut tidak bolih jadi tukang panjat gantung bendera, depa gayat atau seperti kontraktor pembekal poster pilihan raya tidak bulih jadi ahli perwakilan ke muktamar sebab depa orang berniaga, depa tender undi nanti.

Kaedah meletakkan orang yg bersetia menyokong tanpa mengambilkira kemampuan dan kesesuaian dalam saf kepimpinan memang menjamin kekuasaan pemimpin dalam parti, tetapi menghasilkan rupa dan agenda kepimpinan yg amat buruk dan teruk. Kerana rata-rata pengikut sebegini, yg menjadi aktivist dan pemimpin bawahan hanya semata-mata keupayaan wala’ dan bukan keupayaan ilmu dan pemikiran, menjadikan mereka pengikut yg tidak berkualiti, jumud dan bebal.

Untuk memahami kelemahan dan kecacatan pemikiran mereka ini, mari kita tinjau dalm aktiviti forum blogger, disini kita akan lihat betapa parahnya pengisian network kepimpinan kita. Kata orang bagaimana pengikut begitulah pemimpinnya!

sam raspiut

No comments: