Thursday, June 25, 2009

NIZAR 'JEBAT DERHAKA' BILA MEMBELA KERAJAAN PR PERAK?

MENGAPA NIZAR DISALAHKAN BILA MEMBELA KERAJAAN PR PERAK?

Bahagian 2

Persoalan ketiga, Mengapa Nizar disalahkan bila membela Kerajaan PR Perak?
Memahami persoalan ini bermakna akan membawa kita kesimpulan kepada susurgalur pemahaman dan matlamat perjuangan pendokong UG dan juga memberi kita kesimpulan kemana konflik politik buruk ini akhirnya..

Bila Nizar menghadiri sidang parlimen pertamanya untuk mengangkat sumpah sebagai MP, beliau hadir dengan gimik untuk menghidup kembali jiwa penentangan terhadap kerajaan haram negeri Perak yang telah luntur akibat isu UG. Beliau terpaksa berjuang bersendirian mewakili Pas cuba mendapat simpati dan sokongan moral untuk membela kebenaran, sebaliknya beliau diejek dan dicemuh oleh pimpinan Pas (UG) sendiri.

Timbalan presiden Pas sendiri melalui akhbar telah memberi respon yang amat negatif kepada tindakan Nizar, beliau menegaskan tindakan Nizar tanpa restu Pas dan bukan tindakan mewakili pendirian Pas. Umum melihat beliau secara peribadi bereaksi seolah-olah risau dan marah, apakah beliau risau Umno akan terguris dengan tindakan Nizar?
Melihat Nizar dari pandangan pemimpin UG, kita akan melihat juvenil atau anak-anak nakal dari sekolah Henry Gurney. Nizar pada mereka hanyalah pemimpin yang tewas, tidak layak dihormati kerana memimpin kerajaan PR Perak yang tewas, maka tindakan Nizar di parlimen dianggap buruk dan melampau, melebihi buruk dan melampaunya rakan Umno mereka yang mengheret dan menghumbang speaker dewan rakyat Perak kedalam setor umpama seekor anjing. Jadi, dari rentetan peristiwa dan kenyataan akhbar menunjukkan mereka cuak dan menolak Nizar.

Mengapa benci atau cuak pada Nizar? Adakah kerana beliau pemimpin yang lemah kerana membiarkan kerajaan Perak dirampas Umno? Kalau demikian, mereka harus membenci Umno lebih dari membenci Nizar, tetapi mengapa pula mereka lunak dan bersahabat dengan Umno? Adakah membenci kerana Nizar yang tidak dikenali tiba-tiba menjadi pemimpin baik pujaan rakyat, sesuatu yang tidak mudah dicapai oleh pimpinan Pas senior? Atau adakah kerana Nizar pemimpin degil dan tidak mudah berputus asa, tidak jemu-jemu menentang kerajaan haram negeri Perak dan Umno?

Pada suatu ketika, bila Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata beliau sokong Anwar Ibrahim kerana mendapati Anwar seorang pemimpin yang baik, jadi bolihlah kita andaikan bahawa Tuan Guru Nik Aziz mengiktirafkan pemimpin baik dan berkebolihan walaupun tidak berlatarkan pendidikan agama. Didalam Pas ramai pemimpin jenis ini, walaupun mereka ini tidak menonjol didalam parti, tetapi mereka ini amat menonjol dikalangan rakyat. Maka, Nizar adalah contoh kepimpinan jenis ini yang begitu menonjol bakat kepimpinannya dan telah diuji dengan tragedi Perak dimana rakyat telah menilai kualiti dan keikhlasannya sebagai pemimpin rakyat.

Pemimpin-pemimpin jenis Nizar ini, didalam Pas melalui jalan payah untuk diangkat sebagai pemimpin. Mereka tidak bergantung kepada wala’ atau menumpang kepada mana-mana jubah pemimpin ulama, survival mereka dalam Pas bergantung sepenuhnya kepada bakat, ilmu, kebolehan memimpin dan kerja kuat. Mereka ini pemimpin yang mudah didekati dan mudah mendekati rakyat.
Ada tiga jenis atau peringkat pemimpin yang amat diharap oleh rakyat semua kaum..
Pertama, pemimpin yang boleh ditaat, merujuk khusus kepada pemimpin agama yang secara luhurnya semua rakyat percaya merekalah penjaga kebenaran. Mereka ditaati kerana kebenaran ilmu dan amalannya. Mungkin di negara kita nisbah pemimpin jenis ini hanyalah satu dari sepuluh juta dan bagi penyokong Pakatan Rakyat ikon kepimpinan jenis ini adalah Tuan Guru Nik Abdul Aziz, satu penghormatan untuk Pas dari rakyat.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz dihormati PR bukan kerana dia Mursyidul Am Pas, tetapi kerana sifat beliau sebagai ulama’ yang memerintah negeri Kelantan dengan adil dan saksama. Tuan Guru Nik Aziz menjadikan dirinya, ilmu dan pemerintahannya, keluarga dan kehidupannya sebagai teladan hidup dari pemimpin agama. Saya pasti sesiapa pun yang kenal dan pernah berjumpa dengannya pasti yakin dan percaya akan eloknya sifat beliau sebagai pemimpin kerajaan dan sebagai ulama pemimpin agama.

Kedua, rakyat mengharap kepada tokoh pemimpin hebat, yang penuh visi dan wawasan, teruji, teguh dan penuh semangat juang, mempunyai kehidupan keluarga yang baik dan mempunyai pegangan agama yang baik. Pemimpin ini diharap dapat memberi kehidupan yang makmur, aman dan tenteram oleh rakyat. Maka, didalam Pakatan Rakyat harapan ini diserahkan kepada Dato’ Seri Anwar Ibrahim ikon perjuangan rakyat.

Ketiga, rakyat berharap kepada pemimpin-pemimpin baik, yang berilmu dan bekerja. Didalam Pas, Nizar dan pemimpin-pemimpin baik lain mewakili kepimpinan jenis ini, yang bukan sahaja diterima majoriti pengundi Pas, tetapi juga diterima oleh rakan PR.
Jadi, dimana pula kedudukannya pemimpin jenis wala’ dan pendokong UG pada rakyat khususnya pada para penyokong PR? Jawapannya tiada!

Didalam PR tiada bukti menunjukkan wujudnya budaya wala’ dan menumpang, pemimpin didalam PR diangkat berdasarkan merit kebolehan memimpin, kerja kuat dan sumbangan kepada rakyat dan parti. Kalau diukur berdasarkan meritokrasi ini, barisan pemimpin wala’ Pas akan beransur-ansur hilang dan lenyap tanpa rakyat sedari.

Kalau kita sorot sejarah puluhan tahun pimpinan Pas wala’ ini kita akan dapati mereka mendominasi parti atas dasar senioriti dan wala’ kepada pemimpin ulama. Walaupun mereka menguasai parti dan menghias diri dengan jubah ulama dan bercakap agama, tetapi kerja atau amalan mereka tidak sampai ketahap memanafaat rakyat. Dakwah dan tarbiyah hanya sesama mereka untuk memperkuatkan wala’, tidak sampai kepada rakyat. Hasil dan buktinya, setelah puluhan tahun Pas kalah di Terengganu darul Iman yang 95% rakyatnya melayu islam yang mungkin beriman seperti negerinya yang beriman.

Soalnya, mengapa kalah dinegeri sendiri? Mengapa rakyat menolak dakwah Pas? Rakyat menolak dakwah atau menolak pemimpin bankrup jiwa kepimpinan? Jadi, apa peluang mereka menang pilihan raya dengan Pas? Dengan PR? Bagaimana pula peluang mereka menang pilihanraya dengan pakatan Umno?

Kelompok kepimpinan Pas pro UG, sebagai sebuah pasukan yang kebanyakan ahlinya telah ditolak dalam PRU, tidak banyak pilihan yang ada walaupun bersama PR. Apakah jaminan mereka bolih menang pilihanraya bersama PR, apa guna PR menang PRU kalau mereka tidak menang? Kalau tidak menang, dimana pula tempat mereka dalam barisan pimpinan kerajaan PR? Berapa lama boleh sabar, senyum dan tengok?

Politik negeri Terengganu memang unik dan pelek! Disana kita bolih kira dan congak pakai jari siapa Pas dan siapa Umno. Malah, dua tiga hari sebelum PRU kita dah tahu siapa menang dan siapa kalah. Pilihanraya kecil di Terengganu tidak bolih jadi ukuran, Dato’ Mustafa Ali amat arif fasal congak ini walaupun kadangkala laporannya melelong bagi Tuan ketua senang hati. Sebagai orang Terengganu beliau faham peluang Pas dalam PRU nanti, kalau nak menang mungkin kena tunggu 10 atau 15 tahun lagi bila budak-budak sekolah sekarang sudah layak mengundi!

Apa untungnya PR kepada Pas Terengganu? Soalan inilah geng wala’ ratib hari-hari. Kalau ikut sifir dan congak geng wala’ memang tiada untungnya, PR di Terengganu tidak sama seperti PR di Selangor dan Perak. Berapa ramai sangat pengundi Cina dan India PR di Terengganu, jadi macammana DAP nak bantu menangkan Pas Terengganu? Pengaruh PKR dan Anwar era reformasi pula tinggal saki baki, susah nak ramal PKR Terengganu kecuali kalau sudah dekat-dekat hari mengundi. Jadi, kita harus faham mengapa Pas kem Terengganu tidak galak menyokong PR, cuma ada dua pilihan bagi Pas Terengganu…

Pertama, berunding dengan Umno! Jika ikut congak, pengundi wala’ Pas campur Umno bermakna semua pemimpin pro muqabalah akan menang pilhanraya. Sebagai jaminan bolih dirunding koata pembahagian kawasan selamat dalam pilihanraya, orang Pas dalam pakatan Umno dari segi rupa dan gaya memang lebih baik dari orang Umno, memang mudah hendak menang pilihanraya. Tetapi berunding dengan Umno perlu modal, alang-alang berunding hendak masuk, hendak berpakat biar bergaya. Jadi kena jual idea, sebab, rasional, justifikasi dan sebagainya. Hasilnya muqabalah, agenda melayu, dakwah Umno dan kerajaan perpaduan versi Terengganu!

Kedua, terus kekal bersama PR! Pilihan ini bermakna pimpinan Pas kem Terengganu atau pro-UG akan terus memperkukuhkan budaya wala’ dan secara beransur-ansur pemimpin baik seperti Nizar dan rakan-rakan akan diketepikan. Koata kawasan selamat pilihanraya pula akan dirundingkan bersama pemimpin-pemimpin PR, membolehkan pemimpin pro-UG menang pilihan raya! Kerja dakwah Umno pula dalam gelap jalan, dalam terang pun jalan. Seperti orang-orang Kelantan di sempadan Siam. Ada dua bahasa dan ada dua pengenalan diri, hari ini di Pekan Golok besok di Kota Bahru, sidang pagi bersama PR sidang petang bersama Umno.

Natijahnya, apa pula pilihan bagi penentang UG? Anjurkan Pas pro UG menyertai kem Umno secepatnya supaya jemaah mempunyai cukup masa untuk bersedia menghadapi PRU 13 bersama PR? Atau terus bersama, meneka dan meneka apa bala hendak tiba? Akhirnya Pas dengan Pas berlaga bagai lembu sekandang, mamak mandeliar menjaja UG untung emas berpeti-peti. Penyokong pula, yang kalah kena sorak, yang menang pun kena sorak… negeri tergadai! Begitulah penyudah akhirnya.

sam raspiut

No comments: