Tuesday, June 2, 2009

PAS vs PAS

1)
Bila sahaja bertentang pendapat dengan pengikut Pas Hj Abdul Hadi Awang (PAH) bersegeralah mereka menuduh itu adalah erdogan atau ahli PKR, kecenderungan berbahaya ini menyempitkan Pas kepada mereka sahaja. Matlamat mereka hanya untuk mengimbang sekiranya golongan PAH buruk maka ada golongan lain yang lebih buruk, jadi memburukkan PKR adalah usaha wajib mereka bagi menghadapi tentangan ahli Pas lain dan merasionalkan tindakan PAH.

Pada mereka seseorang itu bukan Pas kalau tidak menerima pemikiran Hj Hadi, pada mereka Pas adalah Hj Hadi. Kecenderungan auto wala’ dan auto hebat menjadikan mereka tidak rasional dan bebal. Dengan sekadar tuduhan untuk membawa pihak lain sebagai nyiru untuk menutup bangkai gajah kepimpinan PAH adalah amat naif…

Tidak perlu berselindung lagi, didalam Pas hanya ada dua golongan iaitu pihak yang menyokong TGNA dan taat kepadanya sebagai Mursyidul Am selayaknya dan pihak yang menyokong dan wala’ pada Presiden Pas Dato Seri Hj Hadi Awang (PAH).
Pertentangan pendapat yang timbul khususnya dari blogger bukan untuk merosakkan Pas tetapi untuk meluruskan halatuju Pas yg diyakini tersasar akibat isu muqabalah dan kerajaan perpaduan.

Kita harus akui pendapat golongan PAH ini adalah hasil corak pemikiran presiden Pas, manakala yang bertentangan adalah mewakili pendirian Tgna sebagai Mursyidul Am. Apapun istilah samada erdogan, proksi Pkr atau fraksi umno yg dipakai oleh penulis blog adalah mewakli kedua pihak ini.

MemPkr ahli Pas yg menolak UG serta menyerang Pkr sebagai dalang sengketa dalam Pas adalah usaha sistemetik menggagalkan PR yg disokong oleh Mursyidul Am. Tidak silap bila TGNA dan penyokong Pas menerima Pkr sebagai rakan PR sebagaimana diputuskan oleh syura’? Keputusan syura’ adalah keputusan parti, jadi mengabaikan syura’ adalah usaha mengabaikan parti. Orang Pas wala’ kan parti, kecuali kita mengambil kaedah Umno yg presidennya lebih besar dari Parti.

2)
MemPkr ahli Pas yg menolak UG serta menyerang Pkr sebagai parti sekular bagi membersih kesilapan kepimpinan PAH adalah bidaah. Memahami perkataan sekular dari sudut bahasa tidak sama dengan mengamal dasar sekular. Dilihat sekular tidak sama dengan mendokong fahaman sekular, adakah orang Pas yg gunakan khidmat bank akan jadi sekular atau menghalalkan riba? Bila Hj Hadi tidak melaksanakan pemerintahan islam dan Hudud bila memerintah Terengganu adakah dia pendokong sekular? Tidak, tiada siapa pun mendakwa Hj Hadi pemerintah sekular.

Kita tidak boleh menyamakan Pas dengan Pkr, tidak boleh meminta mereka membuat undang-undang tubuh yg sama seperti Pas. Pkr adalah parti majmuk berbilang bangsa dan agama manakala Pas parti islam untuk orang islam, budha dan hindu takda tempat dalam Pas kecuali dalam kelab penyokong Pas inisiatif Pas Kelantan. Kita tidak boleh membandingkan Umno dan Pkr walaupun pendokongnya bekas umno, Pkr tiada sejarah tolak islam seperti umno tolak islam. Umno parti pemerintah sudah 50 tahun mereka berpeluang memilih islam tetapi mereka pilih sekular walaupun sudah 50 tahun Pas cuba dakwah mereka! Jadi usul TGNA adalah memerangi dan menjatuhkan Umno dan itulah peranan Pkr dan DAP sebagai rakan PR, menumbangkan Umno!

Mursyidul Am menerima PKR, susahkah kita untuk mengakui dan menerima jasa dan sumbangan Pemimpin Islam dalam Pkr kepada ummah? Pkr telah melaku perkara-perkara yang tidak boleh dan tidak mampu dilakukan oleh Pas. Kapal Pkr membawa pengundi bukan Islam yang ‘bahtera selamat’ Pas tak bulih bawa, Pkr membawa DAP kepada Pas yg dulu mati-mati menentang Pas, bulih dakwah dalam PR kalau puak presiden berselera nak dakwah. Tidak payah galak dahulukan Umno yang dari zaman Burhanudin Helmi sampai almarhum Ustaz Fadzil Noor Pas gagal dakwah, kalau di Terengganu pun presiden gagal dakwah Umno inikan pula bapak Umno di Putrajaya! Sebaliknya apa yg berlaku Pas hampir didakwah masuk Umno!!

Sam Raspiut

No comments: